15e (zater)Dag 27 augustus - Ucluelet - Victoria

27 augustus 2016 - Victoria, Canada

15e (zater)Dag 27 augustus - Ucluelet - Victoria

Reisafstand 315 km (4,5 uur)
Voordat we naar Victoria vertrekken gaan we 's-morgens eerst nog met een bootexcursie op zoek naar wildlife. Hopenlijk zien we walvissen of orka's.

Noud heeft heel slecht geslapen. Zijn benen staan vol met flinke bulten en hij heeft heel veel jeuk. Toch zandvlooien gisteren op het strand? Gelukkig heeft Saskia tebletjes en zalf tegen jeuk meegenomen.
Als we vanochtend naar buiten kijken is het  mistig. Daar hebben we niet om gevraagd. Laten we hopen dat het nog gaat opklaren.

Om 8.30 staan we voor de deur van Matterson House voor ons ontbijt. Lekker vers fruit weer. We kunnen ons om 9.30 melden bij Toddy onze gastvrouw en Al onze captain van Archipelago Cruises voor een boottocht van circa 5,5 uur. Hij geeft de eerste instructies voordat we aan boord mogen.
15-boot 1
Het is een redelijk grote boot en we zijn in totaal met 16 gasten. We moeten eerst allemaal binnen in de kajuit komen zitten en krijgen nog meer instructies. Toddy en Al wonen zelf op de boot en doen dit werk al 11 jaar. Daarvoor waren ze allebei vissers.
Het is behoorlijk koud nog vanochtend als ze koers zetten richting de Broken Group Islands. Gelukkig hebben ze dekens en handschoenen aan boord. Er zijn ook verrekijkers voor iedereen.

15-boot dekens

Als we wegvaren zwemt er in de haven al een Californische zeehond.

15-zeehond haven

Dan zien we de eerste zeearend in een boom zitten. En vrij snel daarna zien we al de eerste groep zeehonden op een rotseilandje.

15-zeehond 2

Dan varen we de Broken Group Islands door. Wat is het hier mooi zeg.

15-broken group islands 8  15-broken group islands 5
Het zonnetje probeert ondertussen wat door te komen maar wil nog niet zo. Volgens Toddy is het weer vandaag normaal en ze verwacht rond de middag dat de zon wel helemaal doorgebroken is.

15-broken group islands 3 white face rock

We zien nog verschillende soorten vogels en groepjes zeehonden op de eilandjes.

15-zeehond 3

Dan vaart de boot langs een eilandje waarop een zeeleeuw met zijn harem ligt. De mannetjes kunnen we zo'n 1200 kilogram worden.

15-zeeleeuw
Om 12.30 uur gaan we voor anker tussen eilandjes waar het windstil is. De jassen zijn inmiddels uit en het is hier heerlijk stil. Een enkele kajakker zien we in de verte. Hier krijgen wij onze vooraf bestelde lunch in een picknickmand uitgedeeld. We hadden zalm en kip besteld heerlijk. Allemaal klaargemaakt door een plaatselijk restaurant.

15-selfie  15-lunchboot

Na de lunch zetten we koers richting de kust van Vancouver Island. Al onze kapitein vertelt dat er al sinds een aantal maanden geen walvissen en orka's in de buurt zitten. De afgelopen dagen hebben ze wel beren langs de kant van het water gezien en we proberen of we nog wat beren kunnen spotten. En dan hebben we geluk. Er loopt een kleine beer van ongeveer1,5 jaar langs de oever. We kunnen niet te dichtbij komen want anders loopt hij weg.
Toddy wil voordat we weer naar de haven gaan nog proberen of ze een stukje verder nog meer beren kan vinden. En jawel er loopt een beer met een pup. Wat is dit mooi om te zien zeg. We moeten heel stil zijn en we kunnen jammer genoeg niet dichtbij komen om goede foto's te maken.
15-beer met pup 2  15-beer met pup 1
Rond 15.30 uur zijn we terug in de haven. Het was een supertocht. Blij dat we niet gekozen hebben voor de Zodiacs die 2 tot 3 uur over de zee knallen. Nu konden we boven op het dek zitten of in stoelen beschut voor de wind. Het is een echte aanrader mocht je daar ooit naartoe gaan.

We vertrekken nu meteen richting Victoria, een rit 3 uur en 45 minuten. We stoppen alleen om iets te eten in  het plaatsje Ladysmith. Daar is net een kunstmarkt bezig en iemand raadt ons aan om naar Fox and Hounds te gaan. Best een grote pub en ze hebben lekkere burgers.

Om 19.30 vervolgen we de weg richting Victoria. Je zou niet zeggen dat we op een eiland zitten, omdat de afstanden die we hier rijden behoorlijk zijn. Om 21.00 uur Zijn we in ons hotel Victoria Inn & Suites. Het is dan al donker, maar we hebben al we een aantal shoppingmalls gezien waar we morgen naar toe willen.

1. Cathe:
    28 augustus 2016
    Wat jammer van de walvissen en orka's, maar in ieder geval wel beren gezien! En de tocht zelf lijkt me ook fantastisch.
  2. KeesP:
    29 augustus 2016
    HOi
    Geniet nog maar een paar dagen van het eiland. In en rond Victoria is genoeg te zien en te beleven.
    Groetjes